SEO-TEKSTEN

"Schrijf je ook SEO-teksten?"

"Ja, of nee eigenlijk."

 

In 2004 begon ik in de online marketing, zoekmachinemarketing om precies te zijn, bij Checkit, dat later iProspect werd. Na een jaar SEA (AdWords, en toen ook Overture, Lycos en Ilse) was wel duidelijk dat daar noch mijn talenten, noch mijn werkgeluk lag.

Begin 2005 startte ik als SEO Content Consultant. Mooie mond vol, maar wat ik nu eigenlijk was, was nog niet geheel duidelijk. Google had net besloten dat alle content die hij (zij? het?) zag dezelfde moest zijn als die de gebruiker zag en vice versa. Maar hoe zag SEO-vriendelijke en tevens gebruiksvriendelijke content er dan uit? Waar moesten we rekening mee houden?

Met een sterk SEO-team vonden we het wiel uit, gelijkertijd met diverse zoekmachinemarketingbureau's in Nederland en in het buitenland. We vielen en stonden op, zagen wat werkte en hoe Google zich ontwikkelde. Destijds schreef ik echte SEO-teksten...het deed een beetje pijn aan de ogen, dat wel. Helaas was dat wat Google wilde, zonder die jeukende teksten werkte je niet serieus aan je positionering.

Gelukkig verandert er wel eens wat.

 

De SEO-teksten vandaag de dag

De meeste webteksten die ik schrijf zijn zoekmachinevriendelijk, dus SEO-proof. Met een webtekst alleen red je het niet meer, gelukkig, online autoriteit it is. En iedere tekst die ik schrijf doet geen pijn. Je mag me hierin sturen, toch een iets andere toon, een andere stijl, dat kan allemaal, maar het is SEO.

En wat is die online autoriteit dan? Dat lees je in het Handboek Duurzame Content. Moet je doen, als je een keer tijd hebt.

 

Zoekmachinevriendelijk schrijven

"Schrijf je ook SEO-teksten?"

Hoe ik ervoor zorg dat teksten zoekmachinevriendelijk, ofwel SEO-proof zijn:

  • Werken met zoektermen (keywords), die ik uit een zoektermenanalyse haal.
  • Zorgen voor een goede verspreiding van de zoektermen en aanverwante terminologie.
  • Een title-tag en een meta-tag description schrijven. 
  • De ruimte voor interne links benutten. (linkjuice)

Wil je een serieuze SEO-strategie of SEO-contentstrategie, dan volstaat bovenstaand verhaal niet. Een SEO-vriendelijke tekst is een van de vele factoren die bijdraagt aan een positieve zoekmachinemarketingaanpak. Ga je voor een complete aanpak? Daar help ik je bij.

 

PS: Deze pagina is een SEO-tekst.